Banished

Το Banished είναι το αποτέλεσμα της δουλειάς ενός και μόνο ανθρώπου. Ο Luke Hodorowicz εργάζεται πάνω στο city-building strategy από τον Αύγουστο του 2011 και συνεχίζει, ακόμη και ύστερα από την κυκλοφορία του, να το εμπλουτίζει και να διορθώνει οποιαδήποτε παραφωνία. Το video game πωλείται σε ψηφιακή μορφή αποκλειστικά για Windows μέσα από το Steam, το GOG και το επίσημο site της εταιρείας Shining Rock Software. O developer επιθυμεί να δημιουργήσει εκδόσεις για Mac, Linux και SteamOS, αλλά το βήμα αυτό θα εξαρτηθεί από την επιτυχία που θα σημειώσει το παιχνίδι στην παρούσα φάση.

Το Banished είναι απλό στη θεωρία και αποδεικνύεται αρκετά απλό -όχι απλοϊκό, ώστε να καταντάει casual- και στην πράξη. Η βασική ιδέα του έξυπνα στημένου gameplay γίνεται εύκολα κατανοητή χάρη στο κατατοπιστικότατο tutorial, το οποίο σας εξοικειώνει παράλληλα και με το user interface που είναι έτσι κι αλλιώς εύχρηστο. Τα μενού δε σας ζαλίζουν με ένα σωρό νούμερα και στατιστικά στοιχεία και εμφανίζονται γρήγορα μπροστά στα μάτια σας με κλικ στα κατάλληλα εικονίδια ή με το πάτημα των αντίστοιχων πλήκτρων συντόμευσης. Ο Luke Hodorowicz έχει προβλέψει και την προσθήκη μίας βιβλιοθήκης όπου εξηγούνται με αναλυτικά κείμενα και εικόνες τα πάντα.

Όλα ξεκινούν με μία μικρή ομάδα ανθρώπων, η οποία αποτελείται από ενήλικες και παιδιά. Οι έξι, πέντε ή τέσσερις οικογένειες φτάνουν σε μία τοποθεσία με σκοπό να στήσουν τη ζωή τους από την αρχή. Θα βρουν εκεί έτοιμα σπίτια για να εγκατασταθούν αμέσως και μερικές βασικές υποδομές ή τίποτα απολύτως. Το ανάγλυφο της περιοχής σε ένα μικρό, μεσαίο ή μεγάλο χάρτη μπορεί να χαρακτηρίζεται κυρίως από κοιλάδες ή οι ορεινοί όγκοι να κυριαρχούν αφήνοντας λιγοστές καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Οι άνθρωποι έχουν μαζί τους και τα υπάρχοντά τους όπως τρόφιμα, ρούχα, εργαλεία και καυσόξυλα που είναι χρήσιμα για να επιβιώσουν το πρώτο χρονικό διάστημα, αλλά οι ποσότητες ποικίλουν. Τα περισσότερα από τα παραπάνω δεδομένα εξαρτώνται από το επίπεδο δυσκολίας που θα επιλέξετε ανάμεσα από τα easy, medium και hard. Θεωρώ πως τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο ενδιαφέροντα και θα φάνταζαν λιγότερο τυποποιημένα αν είχαμε τη δυνατότητα να «πειράξουμε» ξεχωριστά όλες τις παραμέτρους.

Banished_01

Ο βασικός στόχος σας στο Banished είναι να βοηθήσετε τους ανθρώπους να έχουν πάντοτε ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι τους, να εξασφαλίζουν τροφή και πρώτες ύλες και να παραμένουν υγιείς και ευτυχισμένοι. Κανονίζετε κατά κύριο λόγο πόσοι από αυτούς θα ασχολούνται με τα είκοσι διαφορετικά επαγγέλματα, έτσι ώστε να καλύπτονται όλες οι ανάγκες της κοινότητας. Πρέπει να έχετε φροντίσει όμως πρώτα να δημιουργηθούν στα σημεία που υποδεικνύετε οι κατάλληλες εγκαταστάσεις, όπως αποθηκευτικοί χώροι, ξυλουργεία, σιδεράδικα, ραφεία, νοσοκομεία, ορυχεία, κ.α.

Στα μελλοντικά σας σχέδια βρίσκεται η αύξηση του πληθυσμού και η εξέλιξη του μικρού οικισμού σε ευημερούσα πόλη. Για να προλάβω τη φαντασία σας πριν τρέξει σε ουρανοξύστες, μοντέρνους αυτοκινητοδρόμους και εργοστάσια, σας λέω πως το Banished τοποθετείται χρονικά σε μία περίοδο πολύ μακρινή από την βιομηχανική επανάσταση και μένει εκεί. Τα achievements δίνουν μία ιδέα για το τι έχετε να πετύχετε. Ένα από αυτά σας ζητάει να αυξήσετε τους κατοίκους σε τριακόσιους και το αμέσως επόμενο σε εξακόσιους. Το παιχνίδι του Hodorowicz σας αφήνει ουσιαστικά ελεύθερο να ασχολείστε μαζί του για όσο καταφέρνετε να διατηρείτε τις ισορροπίες ανάμεσα στον πληθυσμό και τους απαραίτητους πόρους, οι οποίοι γίνονται σταδιακά δυσεύρετοι ή εξαντλούνται, αν δε διαχειριστείτε καλά τις καταστάσεις που ανακύπτουν.

Γράφω έως τώρα κυρίως για οικογένειες και πληθυσμό, oι άνθρωποι στο Banished έχουν όμως ταυτότητα! Γνωρίζετε το όνομά τους από τη στιγμή που θα γεννηθούν και τους παρακολουθείτε να μεγαλώνουν, να μετακομίζουν στο δικό τους σπίτι, να δημιουργούν οικογένεια, να γερνούν και να κλείνουν τελικά τον κύκλο της ζωής τους καταλήγοντας στα κυπαρισσάκια. Πέρα από τα γηρατειά, οι κακουχίες όπως το κρύο και η πείνα, οι ασθένειες, τα εργατικά ατυχήματα και οι φυσικές καταστροφές απειλούν τη ζωή τους. Οι λέξεις «κλοπή», «φόνος» και οποιαδήποτε άλλη σχετίζεται με την εγκληματικότητα δεν πρέπει να βρίσκονται καν στο λεξιλόγιο των κατοίκων! Το Banished είναι ένα απολύτως ειρηνικό video game και δεν υπάρχουν αστυνομικά τμήματα και φυλακές, αλλά ούτε και στρατός γιατί πολύ απλά δε χρειάζονται.

Banished_04

Στην κατηγορία των φυσικών καταστροφών έχουμε το ξαφνικό δριμύ ψύχος το οποίο σκοτώνει ανθρώπους, ζώα και καταστρέφει καλλιέργειες, αλλά και τους τυφώνες, που δε προκύπτουν συχνά, αλλά όταν σκάσουν μύτη… αλίμονό σας! Το συγκεκριμένο φαινόμενο είναι δυνατόν να ισοπεδώσει μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα ό,τι χτίσατε μετά από πολλές ώρες ενασχόλησης και να στείλει στον τάφο το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Αν το επιθυμείτε, έχετε τη δυνατότητα να αποφύγετε τον όλεθρο απενεργοποιώντας εξαρχής την εμφάνιση ακραίων καιρικών φαινομένων κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Δε συνιστώ όμως μία τέτοια κίνηση, γιατί οι ρυθμοί στο Banished είναι αρκετά αργοί και ήρεμοι και μερικές έντονες… συγκινήσεις που θα σας ταρακουνήσουν, δε βλάπτουν!

Το δυνατό χαρτί του Banished στον τομέα του gameplay είναι η «εξυπνάδα» που επιδεικνύουν οι κάτοικοι. Σε άλλα games του είδους, οι άνθρωποι λειτουργούν σαν ρομποτάκια περιμένοντας από εσάς να τους υποδεικνύετε διαρκώς τι θα κάνουν. Αν για οποιονδήποτε λόγο είναι αδύνατον να συνεχίσουν ό,τι τους αναθέσατε, «βραχυκυκλώνουν» και περιμένουν να επαναπροσδιορίσετε τον ρόλο τους ή να δημιουργηθούν και πάλι οι προϋποθέσεις για να πιάσουν δουλειά. Το Banished προτείνει κάτι διαφορετικό ενσωματώνοντας ένα σύστημα προτεραιοτήτων.

Όλοι οι άνθρωποι στον οικισμό δουλεύουν σχεδόν ασταμάτητα και, ας μου επιτραπεί η έκφραση, παίρνουν πρωτοβουλίες. Ας κάνω μία μικρή παρένθεση εδώ για να σημειώσω πως, τα παιδιά μετά την ηλικία των δέκα ετών βγαίνουν κι αυτά στο… μεροκάματο, αν δεν έχουν τη δυνατότητα να πάνε στο σχολείο. Οι οικοδόμοι βοηθούν τους εργάτες στη συγκέντρωση υλικών που εξαντλήθηκαν για να μπορέσουν να συνεχίσουν ύστερα το χτίσιμο. Οι αγρότες ξεχύνονται στο δάσος για να μαζέψουν μανιτάρια και βατόμουρα, γιατί δεν έχει έρθει ακόμη η εποχή να μπουν στα χωράφια. Σε περίπτωση πυρκαγιάς, όλοι οι κάτοικοι σπεύδουν να σβήσουν τη φωτιά, γιατί η σωτηρία των ζωών και των κτιρίων αποτελεί ασφαλώς προτεραιότητα. Το σύστημα αποδεικνύεται χρήσιμο και κυρίως όταν έρθει η ώρα να διαχειριστείτε ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων, δεν είναι όμως και αλάνθαστο. Οι φίλοι μας αργούν συχνά να επιστρέψουν στις κανονικές εργασίες τους και δεν έχετε τη δυνατότητα να τους «μαζέψετε» δίνοντας εντολές στον καθένα τους ξεχωριστά.

Banished_02

Η ηλικία των ανθρώπων αποτελεί τον τρόπο για να έχετε επαφή με τα χρόνια που περνούν. Ο χρόνος στο Banished δε μετριέται σε εβδομάδες, μήνες ή έτη, αλλά κυλά με βάση τις εποχές. Πιο συγκεκριμένα, η καθεμία από αυτές χωρίζεται σε τρεις περιόδους και έτσι έχουμε αρχή, καρδιά και τέλος χειμώνα και ούτω καθεξής. Το πέρασμα από τη μία εποχή στην άλλη το πληροφορήστε μέσα από το πινακάκι με τα γενικά στατιστικά που αφορούν τον οικισμό, γίνεται όμως και ορατό χάρη στην αλλαγή των χρωμάτων στις φυλλωσιές των δέντρων και το έδαφος, ενώ η εκδήλωση καιρικών φαινομένων αποτελεί μία ακόμη ένδειξη. Η απεικόνιση του χιονιού και της βροχής είναι θαυμάσια και θα δείτε το πολύ όμορφα σχεδιασμένο τοπίο να μεταμορφώνεται εντυπωσιακά χάρη σε ατμοσφαιρικότατα εφέ.

Το city-building strategy που δημιούργησε ο Luke Hodorowicz είναι αξιοπρεπέστατο από όλες τις απόψεις και μπορεί να κοντράρει στα ίσια πολλά ανάλογα video games που αναπτύχθηκαν από μεγάλες και αναγνωρισμένες εταιρείες. Το Banished έχει ωστόσο ελλείψεις, καθώς είναι περιορισμένο όσο αφορά τις επιλογές που προσφέρει και έτσι επαναλαμβάνεται από κάποια στιγμή και ύστερα. Πιστεύω πάντως πως αξίζει την προσοχή σας αν είστε φίλος του είδους.

Αν σας άρεσε, θα σας αρέσουν: Οι σειρές SimCity, Caesar και το Pharaoh.


Πλατφόρμες:
PC 
Developers:
Shining Rock Software 
Publishers:
Shining Rock Software 
Πότε βγήκε:
February 18, 2014
Αριθμός παικτών:




Leave a Reply