Υπάρχει μία προτίμηση στην Ελλάδα που δεν τονίζεται συχνά. Είναι κοινό “μυστικό” ότι πάντοτε ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε RPG-άδες ως το κόκαλο. Ουκ ολίγοι λοιπόν τίμησαν ένα από τα καλύτερα του είδους τα τελευταία χρόνια (αν όχι το καλύτερο). Ο λόγος γίνεται για το Divinity: Original Sin, το καμάρι της Larian Studios που μετά από κάτι τέτοιο πολύ άνετα θα μπορούσε να είχε επαναπαυθεί στις δάφνες της και να πάει σε άλλα λημέρια. Με την μόδα όμως των Enhanced Editions να βρίσκεται σε έξαρση αποφάσισαν να δοκιμάσουν να μπούνε κι αυτοί στον χορό. Το Divinity: Original Sin Enhanced Edition σπαρταράει εδώ και καιρό στα χέρια μου. Καιρός λοιπόν να μάθουν οι βετεράνοι τις αλλαγές και να το γνωρίσουν αυτοί που δεν είχαν ακόμη την ευκαιρία να το δοκιμάσουν.
Όλοι έχουν φωνή και η ομορφιά κρύβεται στις λεπτομέρειες
Εκείνοι που έπαιξαν την αρχική έκδοση θα θυμούνται με χαμόγελο τον εξαιρετικό οπτικό τομέα. Ποιος ο λόγος όμως να μένεις στο πολύ καλό όταν μπορείς να πας στο καλύτερο; Όχι ρωτάω δηλαδή… Στο Enhanced Edition (EE από εδώ και πέρα) μπορεί να μην εντοπίσεις τις διαφορές με την πρώτη ματιά αλλά στην πορεία η βελτίωση είναι κάτι παραπάνω από εμφανής, Ξόδεψα ώρες χαζεύοντας το νερό να κυλάει σε ποτάμια και κάθε άλλη λεπτομέρεια που μου γαργαλούσε ευχάριστα τα μάτια. Αναδείχτηκε σε αγαπημένο μου χόμπι κάθε φορά που άλλαζα όπλο ή πανοπλία να ζουμάρω και να θαυμάζω. Παρεμπιπτόντως όσο zoom και να κάνεις δεν θα δεις κάτι να σπάει στα γραφικά και να χαλάει την αισθητική σου, απεναντίας θα γουστάρεις ακόμη περισσότερο παρατηρώντας όλες τις λαχταριστές λεπτομέρειες. Εκεί που η διαφορά γίνεται άμεσα αντιληπτή είναι στα εφέ τα οποία είναι πολύ πλουσιότερα και εντυπωσιακά.
Ηχητικά είσαι περίπου στα ίδια, δηλαδή σε πολύ υψηλές προδιαγραφές. Η μελωδία του βασικού μενού μου έχει κολλήσει εδώ και μέρες σαν σφήνα στον εγκέφαλο και πολύ συχνά πιάνω τον εαυτό μου να την σιγοτραγουδάω ασυναίσθητα. Η ουσιαστική διαφορά βρίσκεται στα voice overs, δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς αφού αφιέρωσαν 7 ολόκληρους μήνες αποκλειστικά γι’ αυτό. Έτσι έφεραν στην επιφάνεια μία κρυφή επιθυμία πολλών RPG-όπληκτων. Δεν υπάρχει πλέον διάλογος που να μην συνοδεύεται από την φωνή κάποιου ηθοποιού, ούτε μία τόση δα προτασούλα! Έχει γίνει πραγματικά καταπληκτική δουλειά στην απόδοση της προσωπικότητας κάθε πλάσματος του Rivellon. Κάτι τέτοιο για μένα φτάνει το immersion σε άλλο γαλαξία.
Ένα νέο Ending σε περιμένει…
Για όσους δεν γνωρίζουν το σενάριο ξεκινάει έχοντας υπό τον έλεγχό σου δύο Source Hunters, μέλη ενός τάγματος αφοσιωμένου στην εξαφάνιση επικίνδυνης μαγείας γνωστή και ως the source καθώς και αυτούς που την εξασκούν, τους sourcerers. Οι τελευταίες διαταγές θα σε στείλουν στην πόλη Cyseal όπου υπήρξε μία μυστηριώδης δολοφονία με υπόνοιες ότι έβαλε το χέρι του κάποιος sourcerer. Φτάνοντας θα διαπιστώσεις ότι αυτό ίσως είναι το μικρότερο πρόβλημα που ταλαιπωρεί τους κατοίκους ενώ στην πορεία θα βρεθείς με την μοίρα κάτι πολύ μεγαλύτερου και σημαντικότερου στα χέρια σου.
Όσον αφορά τις αλλαγές έχουν προστεθεί νέοι χαρακτήρες, τόσο φιλικοί όσο και εχθρικοί, ενώ πολλά κείμενα έχουν βελτιωθεί ώστε να είναι περισσότερο κατανοητά. Το ending έχει γραφτεί από την αρχή με μεγαλύτερες επιβραβεύσεις και πλέον είναι οπτικά εντυπωσιακότερο.
Role Playing FTW
Εξ ορισμού σε ένα RPG το role playing στοιχείο πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα. Κάτι που ήταν η μεγαλύτερη απογοήτευση για εμένα στο πρόσφατο Sword Coast Legends. Αντιθέτως στο Divinity έβγαλα τρελά γούστα, ίσως είναι η καλύτερη role playing εμπειρία που έχω βιώσει σε video game. Τα διλήμματα στους διαλόγους είναι πραγματικά και πολλές φορές θα μείνεις μετέωρος να αναρωτιέσαι την απόφασή σου. Οι αποφάσεις αυτές με την σειρά τους έχουν πραγματικό αντίκτυπο τόσο στον κόσμο γύρω σου όσο και στους χαρακτήρες που σε ακολουθούν. Πολλές φορές ένας χαρακτήρας θα διαφωνεί μαζί σου και τότε είναι που πρέπει να χρησιμοποιήσεις επιχειρηματολογία μεταξύ τριών οδών. Μέσω εκφοβισμού, καλοπιάσματος ή λογικής. Αυτό μεταφράζεται σε ένα απλό mini game πέτρα/ψαλίδι/χαρτί όπου στο τέλος περνάει η άποψη του νικητή. Γενικά σου δίνεται η εντύπωση ενός δυναμικού κόσμου που μεταβάλλεται απέναντί σου αναλόγως με τις πράξεις σου.
Μάχες που θα τραβούσαν το ενδιαφέρον ακόμη και του Μέγα Αλέξανδρου
Πριν αναλύσω το σύστημα μάχης οφείλω να κάνω μια εισαγωγή. Καταρχήν ενώ δημιουργείς τους χαρακτήρες σου και επιλέγεις τις κλάσεις που επιθυμείς, αργότερα θα διαπιστώσεις πως πρόκειται απλά για έναν αρχικό μπούσουλα και πως στην ουσία ένας χαρακτήρας περιορίζεται μόνο από τις επιλογές που εσύ κάνεις κατά την εξέλιξή του. Ενώ λοιπόν αρχικά έχεις έναν Warrior δεν υπάρχει κάτι που να σε εμποδίζει να του μάθεις μαγεία αν γουσταρίζεις. Θα έχεις στην διάθεση σου μία πληθώρα επιλογών κάθε φορά που ανεβαίνεις επίπεδο και μαζί με τα πολλά skills και spells που θα ανακαλύψεις στο πρώτο σου playthrough ίσως χάσεις λίγο την μπάλα. Αλλά κι αυτό είναι μέρος της μαγείας του παιχνιδιού, η τελική διαμόρφωση του χαρακτήρα σου αντικατοπτρίζει πλήρως την πορεία, τις επιλογές και την διάθεση που είχες ανά περιόδους.
Όπως γνωρίζουν ήδη οι βετεράνοι, κάθε φορά που σκάει encounter μάχης ότι ήξερες ως τώρα εισέρχεται σε μία turn based λογική που πλέον όλα μεταφράζονται σε action points (AP). Η κίνηση στον χώρο, η εκτέλεση επιθέσεων και μαγικών, ακόμη κι ένα απλό equip απαιτούν AP. Ο αριθμός τους επηρεάζεται άμεσα από παραμέτρους όπως τα scores και το equiped gear.
Ξεκινώντας μία μάχη πρώτα καθορίζεται η σειρά που θα παίξουν οι χαρακτήρες και τα πλάσματα ενώ στην πορεία αυτή μπορεί να αλλάξει πολλές φορές από καταστάσεις που την επηρεάζουν όπως για παράδειγμα όταν ένας χαρακτήρας είναι stunned. Σε κάθε γύρο πρέπει να τσεκάρεις αν οι εχθροί βρίσκονται μέσα στο πεδίο βολής σου όπως κι εσύ στο δικό τους και να κινηθείς ανάλογα. Δεν φτάνει όμως αυτό, πρέπει να προσέξεις πως είσαι τοποθετημένος καθώς αν σου την πέφτουν από τα πλάγια ή από πίσω είναι πιθανότερο να σε πετύχουν και να σου κάνουν μεγαλύτερη ζημιά. Επίσης οφείλεις να έχεις υπόψιν σου τα εμπόδια που βρίσκονται μεταξύ εσένα και του εχθρού, ευτυχώς σε όλα αυτά βοηθάει το πολύ κατανοητό UI.
Ως τώρα έχουμε ήδη ένα πολύ καλό σύστημα τακτικής μάχης. Ωστόσο υπάρχουν στοιχεία που προσθέτουν επιπλέον στρώματα βάθους. Όπως για παράδειγμα περιοχές του εδάφους που περιέχουν λάδι και με ένα φλεγόμενο βέλος καίγεται το πελεκούδι. Όποιος ήταν αρκετά άτυχος ώστε να στέκεται πάνω του έχει ήδη αρχίσει να καίγεται, αλλά δεν μένω εκεί, αν ρίξω νερό σε αυτή την φωτιά θα δημιουργηθεί ατμός κι έπειτα μπορώ να αμολήσω ένα spell ηλεκτρισμού κάνοντας ζημιά σε όλους όσους βρίσκονται μέσα του ενώ ταυτόχρονα γίνονται stunned. Ο καπνός δυσκολεύει την ορατότητα όντας χρήσιμος ενάντια σε spellcasters και τοξότες ενώ το δηλητήριο, εκτός από την προφανή χρησιμότητα, είναι επίσης αρκετά εύφλεκτο. Όπως καταλαβαίνεις ο συνδυασμός όλων αυτών των στοιχείων συν τις προσθήκες χειροβομβίδων (καρφιά, φωτιά, δηλητήριο κτλ.) δημιουργούν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες καταστάσεις που θα σε βάλουν με μεγάλη χαρά σε πειραματισμούς και θα σου προσφέρουν ευχαρίστηση σε κάθε επιτυχημένη τακτική σου.
Οι τυπάδες της Larian Studios είπαν να κάνουν τις καταστάσεις ακόμη πιο πικάντικες με την EE. Οπότε οι μάχες και το loot έχουν εξισορροπηθεί εκ νέου αλλά έχουν προστεθεί και νέα skills. Αυτό όμως που πιστεύω ότι έχει το μεγαλύτερο αντίκτυπο είναι η εμφανώς βελτιωμένη A.I. που μετατρέπει κάθε μάχη σε μια δυναμική κι έντονη εμπειρία. Πολλές φορές έτυχε αφού εξοντώσω τους εχθρούς να την φορτώνω από την αρχή για να πειραματιστώ και να δω πως θα μπορούσε να εξελιχθεί διαφορετικά. Επιπλέον προστέθηκαν wands και dual wielding, ετοιμαστείτε για παρανοϊκούς wizards με δύο wands να προκαλούν χαμό με τις ποζεριές τους!
Ένας πιστευτός κόσμος
Ο κόσμος που απλώνεται μπροστά σου είναι μεγάλος αλλά σε καμία περίπτωση στο μέγεθος κάποιων σύγχρονων open world rpg. Το σύνηθες όμως είναι οι τιτάνιοι κόσμοι να αφήνουν περισσότερο μία αίσθηση κενού, κάτι που δεν συμβαίνει στο Divinity. Σου δίνεται η εντύπωση ενός “πυκνού” περιβάλλοντος, πιο κοντά στον πραγματικό κόσμο, κάτι που είναι ιδιαίτερα εμφανές μέσα στην πόλη. Ο κάθε ένας έχει το δικό του υπόβαθρο όπως και άμεσα προβλήματα να αντιμετωπίσει. Θα ανακαλύψεις πως δεν είναι μεμονωμένα αφού μπλέκονται μεταξύ τους δημιουργώντας μία ρεαλιστική πολυπλοκότητα. Μυστικά, συνωμοσίες, πάθη, επιθυμίες, αστεία περιστατικά, συμφέροντα κι ένα σωρό άλλα που χαρακτηρίζουν έναν κόσμο βρίσκονται παντού γύρω σου προς ανακάλυψη. Λογικό επακόλουθο λοιπόν στο quest log να γίνεται της μουρλής αφού ένα side quest μπορεί με άνεση να συμμετέχει σε κάτι μεγαλύτερο και να δημιουργούνται αλληλεπικαλυπτόμενες καταστάσεις.
Στην EE έχει φυσικά προστεθεί επιπλέον υλικό που σε περιμένει να ανακαλύψεις με βελτιωμένο και πιο κατανοητό χάρτη να σε βοηθάει σε κάθε σου βήμα. Τέλος η εντόνως ζητούμενη από την αρχική έκδοση δυνατότητα περιστροφής της κάμερας κατά 360 μοίρες είναι πλέον γεγονός! Έτσι εκτός ότι μπορείς να θαυμάσεις το περιβάλλον από όλες τις οπτικές γωνίες, η εξερεύνηση γίνεται μία πολύ πιο ευχάριστη διαδικασία.
Modes και για τους σκληροπυρηνικούς
Εδώ έχουν προστεθεί δύο επιπλέον επιλογές πέρα από το Classic που υπήρχε στην vanilla έκδοση. Στο Tactician οι μάχες έχουν σχεδιαστεί ώστε το επίπεδο πρόκλησης να είναι μεγαλύτερο ενώ παρουσιάζονται νέα τέρατα αποκλειστικά σε αυτό το mode και δίνονται νέα skills σε ήδη υπάρχοντα. Όποιος θέλει ακόμη μεγαλύτερες προκλήσεις μπορεί να πάει ένα βήμα παραπέρα και να επιλέξει το Honor mode όπου είναι σαν το Tactician με την διαφορά ότι έχεις στην διάθεσή σου ένα και μόνο save. Άπαξ και τα τινάξεις το save σβήνεται και δεν υπάρχει η δυνατότητα να επιστρέψεις. Επιλογές για όλους δηλαδή, από τους casuals ως τους αρρωστημένα hardcor-ήλες!
Ακόμη καλύτερα στο multiplayer
Πρόκειται για μία καλύτερη έκδοση του single player εφόσον βρεις έναν κατάλληλο συνεργάτη. Αυτό μπορεί να συμβεί είτε κάνοντας join στην περιπέτεια ενός άλλου είτε ξεκινώντας εσύ μία δική σου περιμένοντας άλλους να συνδεθούν. Μπορείς όμως να παίξεις και τοπικά με ένα φιλαράκι κάτι που έχουν εξελίξει με αναπάντεχα ωραίο τρόπο με ένα δυναμικό split screen που εμφανίζεται και εξαφανίζεται όταν πρέπει.
Επίλογος
Έχω αφήσει πολλά στοιχεία και αλλαγές όπως για παράδειγμα η πλήρης υποστήριξη χειριστηρίου που κάνει το gameplay το ίδιο καλό και στις κονσόλες. Η αλήθεια είναι ότι η Larian Studios έκανε τόσες αλλαγές και προσθήκες σε ένα ήδη υπερπλήρες παιχνίδι που είναι σχεδόν αδύνατο να αναλύσεις τα πάντα χωρίς να γράψεις δοκίμιο. Σημασία όμως έχει το πόρισμα, κι αυτό, δίχως ίχνος αμφιβολίας, κάνει ξεκάθαρο πως αν έχεις έστω και μία μικροσκοπική συμπάθεια προς την κατηγορία των RPG, επιβάλλεται να το παίξεις. Είναι αναμφισβήτητα ότι καλύτερο έχει να προσφέρει το είδος τα τελευταία χρόνια!
Επίσημη Ιστοσελίδα : www.divinityoriginalsin-enhanced.com
1 Response
[…] του Greekgamer με τα καλύτερα του 2015 παρακαλώ) είχαμε και το Enhanced Edition του Divinity: Original Sin (που μόνο δαχτυλίδι μετά προτάσεως δε του πρόσφερε ο […]