Η κοινωνία μας είναι δομημένη πάνω σε πλέγματα εξουσίας. Η πολυπλοκότητα των ουσιαστικά αμφίδρομων αυτών σχέσεων τις κάνει κατά το πλείστον αόρατες προς τον εγκέφαλο. Αυτό που γνωρίζουμε είναι οι απλές πιο παραδοσιακές της μορφές, όπως η σχέση μεταξύ κράτους και πολιτών. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο όλοι συμμετέχουν άλλοτε συνειδητά άλλοτε όχι και τόσο. Εσύ, εγώ, όλοι. Αρκεί να κοιτάξουμε στον καθρέφτη με ειλικρίνεια και θα αναγνωρίσουμε την ανάγκη για κατάληψη ή συμμετοχή σε ένα σύστημα εξουσίας. Βρίσκεται εκεί ως κάτι που μισούμε θανάσιμα και συνάμα λαχταρούμε έντονα και υπόγεια.
Τώρα θα μου πεις – καλά ρε φίλε, τι μας πήζεις με αμπελοφιλοσοφίες, εντυπώσεις για ένα videogame μπήκαμε να διαβάσουμε. Κι όμως, η δημιουργία του Obey βασίστηκε ακριβώς επάνω σε αυτά τα ζητήματα που εγείρουν οι δομές εξουσίας. Εκτός λοιπόν από ένα ψυχαγωγικό μέσο γίνεται ταυτόχρονα εργαλείο εξερεύνησης τόσο του εαυτού μας όσο και των γύρω μας. Ας το πάρουμε όμως από την αρχή.
Τα κουνελάκια του Obey
Πρόκειται για ένα multiplayer only παιχνίδι όπου ο καθένας έχει υπό τον έλεγχό του ένα τροφαντό λευκό κουνέλι με το οποίο εισέρχεται σε έναν ορισμένου μεγέθους χώρο με ρυάκια και μικρά υψώματα. Στην μία άκρη του επιπέδου δεσπόζει ένα τεράστιο ρομπότ-πύργος. Το tutorial σου εξηγεί την βασική λογική, τι κάνει το κάθε αντικείμενο και φυσικά τον έλεγχο του ρομπότ. Το πρόβλημα βρίσκεται στο ότι το Obey είναι ένα πολύ ιδιαίτερο παιχνίδι σε φάση που δεν έχεις συναντήσει ποτέ ξανά. Οπότε ακόμη κι αν γνωρίζεις τα controls δεν σε καθιστά ικανό να παίξεις πραγματικά. Την πρώτη φορά δεν κατάλαβα την τύφλα μου. Ο developer, Dan Dez, γνωρίζοντας πως θα έχει κάτι τέτοιο να αντιμετωπίσει φρόντισε γι’ αυτό.
Υπάρχουν δύο τρόποι με τους οποίους μπορείς πολύ γρήγορα κι αβίαστα να ενταχθείς στην όλη λογική και να παίξεις. Υπάρχει ένα εκτενές playthrough-tutorial στο youtube το οποίο προσωπικά με βοήθησε πολύ. Η άλλη λύση είναι παίζοντας με πιο πεπειραμένους παίκτες οι οποίοι θα σου εξηγήσουν αυτά που πρέπει να ξέρεις. Η εμπειρία μου με τα συγκεκριμένα άτομα ήταν κάτι παραπάνω από ευχάριστη. Στις μέρες μας μιλώντας για online communities το πρώτο που σου έρχεται στο μυαλό είναι το βρίσιμο της μάνας κάποιου, τι κάποιου δηλαδή ο ένας βρίζει του αλλουνού κι ακόμη χειρότερα αν είσαι κοπέλα. Ε λοιπόν στο Obey βρίσκεται ίσως το ποιοτικότερο community που έχω συναντήσει ποτέ, ίσως επειδή ακόμη είναι σχετικά μικρό, θα δείξει.
Να σημειώσω ότι πολύ συχνά βρίσκεται συνδεδεμένος και ο ίδιος ο developer. Ένας πολύ ευχάριστος τύπος ο οποίος είναι πάντα έτοιμος να δώσει τα φώτα του στους νεοφερμένους και να παίξει μαζί τους.
Η ξήγα η καλή
Μέγιστος σκοπός είναι τα χρήματα. Όποιος φτάσει πρώτος ένα ορισμένο ποσό νικάει το παιχνίδι ενώ το χρηματικό ποσό του καθενός αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου. Ο καλύτερος τρόπος να ματσωθείς είναι καταλαμβάνοντας το ρομπότ ελέγχοντας έτσι τα υπόλοιπα κουνελάκια, κυρίως μέσο του τρόμου και της απόλυτης ισχύος. Αρχικά όλοι ξεκινούν τυχαία στον χάρτη οπότε σχεδόν πάντα είναι ένας αγώνας δρόμου για το ποιος θα καταφέρει να μπει πρώτος στο ρομπότ. Εκεί μέσα τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά, καταρχήν εισέρχεσαι σε κάμερα πρώτου προσώπου με ένα σωρό ενδείξεις εδώ κι εκεί. Θα ανακαλύψεις πως διαθέτεις ένα πυροβόλο όπλο το οποίο μπορεί να γαζώσει σε δευτερόλεπτα οποιοδήποτε άτακτο κουνελάκι.
Ένα αεροσκάφος κάθε τόσο φέρνει την πολύτιμη πραμάτεια που αγοράζεις και την τοποθετεί στο ίδιο πάντα μέρος. Έχει σημασία να προσέχεις τις αγορές σου ώστε τα έξοδά σου να σου φέρνουν κέρδη. Έπειτα διατάζεις τους υπόλοιπους τι θα κάνουν με αυτά. Το σημαντικότερο είναι το feed box. Εκεί πρέπει να μπαίνει οτιδήποτε έχει να κάνει με το ρομπότ όπως πυρομαχικά και χρήματα. Παράδειγμα – αγοράζεις ουράνιο με την αξία του κάθε τεμαχίου να ανέρχεται στα 100. Αν ένας κούνελος το βάλει στο feed box εσύ κερδίζεις 300. Φυσικά πρέπει να ανταμειφθεί κι αυτός που το έβαλε διαφορετικά με την πρώτη ευκαιρία θα κοιτάξει να σε προδώσει.
Υπάρχουν πολλά αντικείμενα κι έχουν σκοπό να προσθέσουν περισσότερα όσο βρίσκεται σε Early Access. Πολύ σημαντικό είναι το κολάρο. Όταν ένα από αυτά το φοράει ένα κουνέλι, τότε ενεργοποιείται αυτόματα μία πορτοκαλί ένδειξη στο οπτικό σου πεδίο. Επιβάλλεται να αναγκάσεις τους σκλάβους σου να το φοράνε, δεν θέλεις να μην γνωρίζεις που βρίσκονται ανά πάσα στιγμή, είναι επικίνδυνο.
Αχ κουνελάκι, κουνελάκι
Αυτός που είναι μέσα στο ρομπότ έχει έναν και μόνο στόχο, να βάλει τους υπόλοιπους να δουλεύουν για πάρτη του κι αυτός να κονομάει. Αυτοί που βρίσκονται έξω από την άλλη έχουν πολλές επιλογές μπροστά τους. Μπορείς να προσπαθήσεις να πάρεις εσύ τον έλεγχο του ρομπότ πετώντας έξω τον ηγεμόνα σου. Για να το κάνεις αυτό όμως πρέπει πρώτα να ξεφύγεις από την επίβλεψή του.
Ένας τρόπος είναι να σκοτωθείς, ναι ναι όπως σου τα λέω, τα κουνελάκια που πεθαίνουν κάνουν respawn μέσα στο αεροσκάφος που φέρνει προμήθειες. Εκεί λοιπόν έχεις πρόσβαση στην αγορά αγαθών. Με μία ποσότητα αντικειμένων τοποθετημένα στην μία μεριά του αεροσκάφους θα το κάνει να βγει εκτός ισορροπίας με αποτέλεσμα να συγκρουστεί στο έδαφος με εσένα ελεύθερο και μακριά από το ρομπότ. Εντάξει κάτι τέτοιο απαιτεί αρκετά έξοδα αλλά αν συνεργαστείς με άλλους δεν είναι τόσο σημαντικό το ποσό. Επίσης έτσι αναγκάζεις αυτόν που είναι μέσα στο ρομπότ να αγοράσει καινούριο αεροσκάφος βάζοντάς τον σε έξοδα. Τώρα πρέπει να καταφέρεις σιγά σιγά να φτάσεις στην είσοδο του ρομπότ χωρίς να σε πάρει χαμπάρι ο χειριστής του.
Υπάρχουν κι εκείνοι που επιλέγουν να εκτελούν υπάκουα τις εντολές του ρομποκράτορα. Απαιτούν όμως από αυτόν χρήματα και όπως είναι φυσικό επειδή κανένας δεν θέλει να χάσει και κοιτάει τα συμφέροντά του κοιτάζει και πως θα τον υπονομεύσει, αυτόν και τους υπόλοιπους παίκτες. Αν δεν σε συμφέρει να μπει άλλος μέσα στο ρομπότ και πέσει στην αντίληψή σου κάποιος κοντά στην πύλη μπορείς κάλλιστα να τον καταδώσεις ώστε να γίνει ψητός. Τα πτώματα παίζουν κι αυτά τον ρόλο τους. Αν καταφέρεις να βάλεις έστω κι ένα στο feed box αυτός που είναι μέσα στο ρομπότ τρώει ένα ωραιότατο μείον 1000. Ασφαλώς και πρέπει να το κάνεις στα κρυφά εκτελώντας φαινομενικά τις εντολές σου.
Όλοι για μένα κι εγώ για κανέναν
Να επισημάνω πως η επικοινωνία με τους υπόλοιπους είναι ιδανικό να γίνεται μέσω μικροφώνου και ειδικά γι’ αυτόν που βρίσκεται μέσα στο ρομπότ. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να βλέπεις πως ο καθένας προσαρμόζεται και προσπαθεί να κάνει το κομμάτι του μέσα στο παιχνίδι. Το Obey είναι σε μεγάλο βαθμό μία μικρογραφία του πραγματικού κόσμου και για εμένα τουλάχιστον πιο διασκεδαστικό με φίλους. Όταν ένας μπαίνει στο ρομπότ κι αρχίζει να το παίζει ιστορία είναι αναντικατάστατη η στιγμή που κάποιος θα τον καθαιρέσει αρχίζοντας να τον διατάζει αυταρχικά.
Σε καμία περίπτωση βέβαια δεν έχω καλύψει όλες τις πτυχές του. Άλλωστε είναι τόσες πολλές που ουσιαστικά είναι αδύνατον. Εδώ ακόμη κι ο developer ανακαλύπτει νέα πράγματα αφού είναι απρόβλεπτο το τι θα σκαρφιστεί ο καθένας για να βγει νικητής. Αυτός απλά σου δίνει τα εργαλεία, το πως θα τα χρησιμοποιήσεις είναι δικό σου θέμα. Αν έχεις όρεξη για κάτι νέο κι ενδιαφέρον χωρίς να του λείπει η ψυχαγωγία σίγουρα αξίζει να ασχοληθείς βοηθώντας έτσι και στην ολοκλήρωση της ανάπτυξης. Διαφορετικά μπορείς να περιμένεις περίπου ως τον Φεβρουάριο του 2016 όταν και θα κυκλοφορήσει κανονικά.
Επίσημη Ιστοσελίδα: obeygame.com
Αγορά: Steam